Gotowość do korzystania z pojazdów elektrycznych wzrasta w całej Europie. A jak wypada Polska?  

Dodano: 19 maja 2023
ss

Europejskie państwa coraz bardziej otwierają się na pojazdy elektryczne. To główny wniosek płynący z najnowszego raportu oraz kompleksowej analizy gotowości 22 europejskich krajów do inwestowania w pojazdy elektryczne, w tym również Polski. 

Raport LeasePlan EV Readiness Index 2023 to coroczna kompleksowa analiza stanu przygotowań 22 europejskich krajów do elektromobilnej rewolucji. Szósta edycja raportu dostarcza szczegółowych danych na temat gotowości każdego rynku do inwestowania w energię elektryczną. Badanie opiera się na trzech czynnikach:

  1. Poziomie dojrzałości rynku pojazdów elektrycznych (wskaźnik sprawdza liczbę elektryków (EV) zarejestrowanych na ogólną liczbę mieszkańców oraz udział samochodów elektrycznych w rynku wszystkich zarejestrowanych pojazdów).
  2. 2.    Poziomie rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych (porównanie liczby publicznych punktów ładowania w stosunku do liczby mieszkańców, liczby publicznych punktów ładowania w stosunku do liczby zarejestrowanych pojazdów elektrycznych (EV) a także ilości szybkich ładowarek (DC) na kilometr autostrady).
  3. 3.    Całkowitych kosztów posiadania TCO (ocena obecnie obowiązujących dotacji rządowych a także korzyści wynikających z opodatkowania dla kierowców pojazdów elektrycznych i porównanie cen energii oraz wynajmu elektryków (EV).

W porównaniu do roku ubiegłego wszystkie 22 kraje w 2023 r. zdobyły 72 dodatkowe punkty (+12%), co wskazuje ogólną poprawę gotowości do przyjęcia pojazdów elektrycznych w całej Europie.

Norwegia, Holandia i Wielka Brytania zajęły pierwsze miejsca pod względem gotowości do użytkowania pojazdów elektrycznych i są obecnie najlepiej przygotowanymi krajami w Europie do przejścia na pojazdy elektryczne. Polska z 16 punktami zajmuje ostatnie 22. miejsce wśród badanych państw europejskich.

Polska w 2023 r. zanotowała wzrost o 3 nowe punkty we wskaźniku, który bierze pod uwagę m.in. liczbę rejestracji czy udział samochodów elektrycznych w sprzedaży i zamówieniach. W kategoriach „dojrzałości infrastruktury ładowania” i „całkowitych kosztów posiadania” pojazdów elektrycznych wyniki kraju pozostają bez zmian. Wciąż w Polsce jest mniej samochodów elektrycznych niż chociażby na innych rynkach, ale należy zauważyć, że cały czas ich przybywa. Nowe samochody elektryczne dla coraz większego grona klientów stają się równie dobrym lub nawet lepszym wyborem od aut spalinowych – zwłaszcza wśród klientów korporacyjnych, którzy korzystając z naszego programu #StartElectric decydują się na kompleksową usługę samochodu elektrycznego wraz z ładowarką.  

W analizie uwzględniono 22 kraje: Austria, Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.

Źródło: SECNewgate