Dziennik budowy i książka obiektu budowlanego w praktyce elektryka

Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

Dodano: 1 grudnia 2023
big_Dziennik-budowy-5

Zgodnie z art. 47 b ust 1 i 2 ustawy z 7 7 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1557), elektrycy powinni wiedzieć, iż dziennik budowy prowadzi się odrębnie dla każdego obiektu budowlanego, wymagającego pozwolenia na budowę, pozwolenia na rozbiórkę albo zgłoszenia.

Natomiast Książkę obiektu budowlanego zgodnie z art. 60 a prawa budowlanego prowadzi się na bieżąco dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 prawa budowlanego

Książka obiektu budowlanego w praktyce elektryka

Książka obiektu budowlanego jest dokumentem przeznaczonym do dokonywania wpisów w zakresie:

1) informacji o obiekcie budowlanym;

2) imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz e-maila właściciela lub zarządcy;

3) kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 prawo budowlane;

5) przeglądów technicznych, konserwacji oraz napraw urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, oraz imion i nazwisk osób, które dokonały tych czynności;

6) robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, a wykonywanych po oddaniu do użytkowania;

7) katastrof budowlanych dotyczących obiektu budowlanego;

8) decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 60a prawa budowlanego obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie obejmuje:

1) budynków:

a) mieszkalnych jednorodzinnych,

b) garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej;

2) obiektów budowlanych:

a) budownictwa zagrodowego i letniskowego,

b) wymienionych w art. 29 ust. 1 i 2 prawa budowlanego z wyłączeniem sieci gazowych;

3) dróg lub obiektów mostowych, dla których jest prowadzona książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.

Zgodnie z art. 60f prawa budowlanego , wpisu w książce obiektu budowlanego dokonuje się w terminie maksymalnie 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy.  W terminie miesiąca od dnia zakończenia rozbiórki obiektu budowlanego jego właściciel lub zarządca  jest  obowiązany zamknąć prowadzoną za pomocą systemu EKOB książkę obiektu budowlanego (art. 60g prawa budowlanego) . Czynność ta ma istotny wpływ na długość przetwarzania danych w systemie EKOB

Przykład praktyczny

Kto zobowiązany jest do zakładania książki obiektu budowlanego?

Odpowiedz

Zgodnie z art. 60c prawa budowanego, Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w terminie 30 dni od dnia:

1) doręczenia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - w przypadku obiektu budowlanego, do którego użytkowania jest wymagana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie;

2) upływu terminu na zgłoszenie, w drodze decyzji, przez organ nadzoru budowlanego sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy albo doręczenia zaświadczenia organu nadzoru budowlanego o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu - w przypadku obiektu budowlanego, do użytkowania którego jest wymagane zawiadomienie o zakończeniu budowy

3) dokonania zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - jeżeli w wyniku tej zmiany obiekt budowlany niewymagający wcześniej założenia książki obiektu budowlanego stał się obiektem budowlanym, dla którego należy prowadzić książkę obiektu budowlanego. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego wskazuje w książce obiektu budowlanego osobę fizyczną do prowadzenia tej książki.

Zapamiętaj!

Uwaga

Za prowadzenie książki obiektu budowlanego odpowiada wskazana w tej książce osoba fizyczna. Książka obiektu budowlanego ułatwia poruszanie się w przestrzeni publicznej pomiędzy urzędnikiem a prowadzącym inwestycję budowlaną. Sprawia, że książka posiada konkretnego jej autora wskazanego przez inwestora.

Dziennik budowy w praktyce elektryka

O wydanie dziennika budowy występuje inwestor.

Organem właściwym do wydania dziennika budowy jest:

1) organ administracji architektoniczno-budowlanej;

2) organ nadzoru budowlanego - w przypadku robót budowlanych objętych decyzją o:

a) legalizacji budowy, o której mowa w art. 49 ust. 4 prawa budowlanego,

b) pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4 prawa budowlanego.

Wystąpienie o wydanie dziennika budowy prowadzonego w postaci elektronicznej następuje w systemie EDB.

Występując o wydanie dziennika budowy, należy podać:

1) imię i nazwisko lub nazwę inwestora;

2) dane dotyczące decyzji uprawniającej do wykonywania robót budowlanych albo zgłoszenia:

a) organ wydający decyzję albo przyjmujący zgłoszenie,

b) datę wydania decyzji albo dokonania zgłoszenia,

c) numer decyzji lub znak sprawy - w przypadku decyzji uprawniającej do wykonywania robót budowlanych;

3) e-mail - w przypadku wystąpienia o wydanie dziennika budowy w postaci elektronicznej.

Organ właściwy do wydania dziennika budowy wydaje inwestorowi dziennik budowy w terminie 3 dni roboczych, ale nie wcześniej niż przed dniem, w którym:

1) wykonalna stała się decyzja o:

a) pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę,

b) legalizacji budowy, o której mowa w art. 49 ust. 4 prawa budowlanego,

c) pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4 prawa budowlanego;

2) inwestor nabył prawo do wykonywania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia.

Wydanie dziennika budowy następuje przez:

1) ostemplowanie przedłożonego przez inwestora dziennika budowy prowadzonego w postaci papierowej albo

2) zapewnienie dostępu w systemie EDB do dziennika budowy prowadzonego w postaci elektronicznej.

Każdemu wydawanemu dziennikowi budowy prowadzonemu w postaci elektronicznej nadaje się w systemie EDB indywidualny numer.

Jeżeli dziennik budowy jest prowadzony w postaci elektronicznej, w przypadku wydania decyzji o przeniesieniu:

1) decyzji o pozwoleniu na budowę,

2) decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4,

3) praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu organ właściwy do wydania dziennika budowy zapewnia nowemu inwestorowi dostęp do tego dziennika w systemie EDB oraz pozbawia dotychczasowego inwestora tego dostępu w terminie 3 dni roboczych od dnia, w którym decyzja o przeniesieniu stała się wykonalna.

Podstawa prawna:

art. 47 b ust 1 i 2 , art. 60 a ustawy z 7 7 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1557)

Autor: Przemysław Gogojewicz
Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

prawnik, właściciel Kancelarii Usług Prawnych w Chrzanowie.
Słowa kluczowe:
dziennik budowy